Pirms kāda laika man avīze Izglītība un Kultūra jautāja viedokli par skolas gaitu uzsākšanu ar sešiem gadiem (nevis, ka septiņi paliek līdz gada beigām) Šo to sarakstīju. Nolēmu, ka ielikšu arī te. Lai ir, kur kādreiz paskatīties. Uzreiz saku, ka varētu rakstīt daudz vairāk un vispusīgāk, bet šoreiz ir tik, cik ir.
Strādājot
skolā, es redzu, ka vienā klasē mācās bērni pat ar divu gadu vecuma starpību.
Tas nozīmē, ka kāds skolas gaitas ir uzsācis 6 gados, bet cits - 7 un 8 gados.
Ja man jautā, vai bērns ir gatavs uzsākt skolas gaitas sešos gados, tad
pirmais, par ko es domāju, ir vecāku ambīcijas. Nereti ir tā, ka vecāki jau no
bērna dzimšanas sagaida, ka viņš agri sāks sēdēt, rāpot, celties kājās, iznāks
pirmais zobs, pirmie teikumi, tad agri uzsāks skolas gaitas un laimīgi
bakalauru saņems 21 gada vecumā. Ar šo es gribu teikt, ka, manuprāt,
visbūtiskāk ir pajautāt sev - kāpēc es to sagaidu no sava bērna? Vai tās ir
manas kā vecāka alkas un nerealizētās iespējas, vai šī iniciatīva un interese
par zināšanām nāk no paša bērna. Arī savā darbā es vispirms sekoju savam
klientam un viņa vajadzībām, kas nozīme, ka es neizlasu vispirms kādu pētījumu
vai teoriju un to pēkšņi neieviešu skolā kā nepieciešamu, bet es sākotnēji vēroju
bērnus, viņu vajadzības, aktualitātes, un tikai tad es papildus meklēju
pētījumus par šo tēmu, lai palīdzētu atbildēt uz viņu jautājumiem. Tāpat arī
vecākiem vispirms ir jāvēro savi bērni, jo, protams, vecākam ir liela vara pār
bērnu un gala vārds jeb lēmums pieder viņam.
To, vai
bērns ir gatavs skolai, nenosaka tikai tas, ka viņš jau prot lasīt un labi
rēķina. Starp citu, ļoti daudz bērniem ir grūtības ar pildspalvas noturēšanu,
par ko arī ir svarīgi domāt, ja viņš intelektuāli spēj apgūt vielu, tad bieži
kavēklis ir tieši grūtības tikt līdzi rakstībā, dēļ vāji attīstītas sīkās
motorikas. Tikpat būtisks ir bērna emocionālais briedums, kā viņš jūtas, kā
veido attiecības ar apkārtējiem, cik ātri nogurst, kāds ir viņa dienas ritms,
kā reaģē uz neveiksmēm, vai spēj atgriezties pēc laika pie iesāktā darba un to
pabeigt, kādas ir viņa intereses kopumā. Nereti nākas novērot, ka pirmās klases
skolēni vēl grib rotaļāties, viņiem ir grūti ievērot skolotāja noteikto rāmi,
un viņš nesaprot, kāpēc viņu soda vai apsauc par to, ka viņš ļaujas savām
impulsīvajām reakcijām. Šeit arī ir turpinājums stāstam par pašvērtējumu. Cik
ļoti labi jūtas bērns, ja viņu ik pa laikam apsauc, ik pa laikam atgādina, ka
viņš traucē klases darbu un neakceptē viņa iniciatīvas? Tā bērnam rodas
priekšstats par sevi un savām spējām. Protams, bērni ļoti labi spēj adaptēties
dažādām situācijām, viņi labi piemērojas, bet tajā pat laikā emocionāli viņi
jūtas saspringti, biežāk baidās kļūdīties, viņi mazāk koncentrējas uz procesu,
bet vairāk uz rezultātu. Būtībā bērns tiek lauzts un, iespējams, bērns daudz vairāk
spētu sasniegt un izjust gandarījumu par mācīšanos kā procesu, justos droši par
to, ko dara, ja viņam ļautu uzsākt skolu, kad viņš ir emocionāli tam gatavs.
Kad viņš pats ir izrādījis interesi par skolu, uzdevis jautājumus, vai
ieinteresēti turpinājis izteikties par vecāku piedāvātajām skolas tēmām.
Protams,
katra bērna attīstība notiek individuāli. Ir bērni, kuri ļoti labi jūtas,
uzsākot skolu sešos gados (gribētos gan domāt, ka rudenī viņam paliek 7 gadi),
taču fizioloģiski arī bērna tīšā uzmanība attīstās tieši 7 gadu vecumā, kas arī
ir viens no būtiskiem rādītājiem, vai bērns spēs uztvert instrukcijas un tās
izpildīt, vai spēs noturēt uzmanību, izsekot līdzi vairākām darbībām - es
dzirdu, ko saka skolotāja, es spēju to atrast savā grāmatā un es izpildu
prasīto. Un galvenais - viņam tas nesagādās grūtības. Līdz ar to bērns saņems
pozitīvu informāciju par sevi un savām prasmēm, kas ir būtiski, lai viņam būtu
vairāki priekšnosacījumi tam, ka viņam būs patīkami risināt uzdevumus, viņam
būs radīta interese par apmācības procesu, jo viņš taču to spēj, tātad, bērna
valodā sakot - es esmu labs!
Tas, ka
šobrīd psihologam lielāko laiku aizņem bērnu psiholoģiskā izpētes veikšana,
patiešām tā ir. Bērniem šobrīd ir grūtības ar uzmanības noturēšanu, ar
koncentrēšanos, ir sašaurināts uztveres apjoms, līdz ar to bieži sāp galva no
aizturētām emocijām, ko daļēji varētu skaidrot ar pārlieku lielo bērna
attīstības stimulāciju, ar augstām prasībām pret bērnu un ģimenes dzīvesveidu,
uzturu.
Savā praksē
esmu redzējusi, ka bērns vēl 7 gados nav bijis gatavs skolai - ne kognitīvi, ne
emocionāli, taču, apritot 8 gadiem, bērnam it kā neredzami zobratiņi ieņēma
īstās vietas, un viņš bija gatavs skolas gaitām, jūtoties tur kā "zivs
ūdenī". Šajā gadījumā liels nopelns bija vecāku zināšanām un novērojumiem
un spējai adekvāti novērtēt situāciju, nevis pakļaujoties apkārt notiekošajām
diskusijām.
Kā mēs varam palīdzēt bērnam, ja
viņam skola tomēr jāuzsāk 6 gados?
Manuprāt,
bērnam vissvarīgākā ir sajūta, ka viņu pieņem tādu, kāds viņš ir, viņš izjūt vecāku
atbalstu un pie grūtībām vecāki viņu nepamet, bet palīdz parādīt veidu, kā šīs grūtības
ir iespējams atrisināt. Kā arī vecāki redz bērna intereses un uz tām atsaucas,
neuzspiežot tikai savas aktivitātes.
Bērnam,
dodoties uz jaunu vidi, pielāgojoties jaunām prasībām, svarīgi būtu ar to visu
pamazām iepazīties. Mazinot šoku, kur viņš ir nonācis, jo nereti bērni ir
apmulsuši tieši no telpu plašuma, no skolas lieluma, no bērnu skaita un skaļuma.
Tajā pat laikā ir svarīgi, lai arī mamma ir droša par savu izdarīto izvēli. Lai
bērnam papildus savam uztraukumam nav jāmierina mamma un jāuzņemas atbildību
par viņas pieņemto lēmumu. Tātad bērns gada laikā pamazām jānoskaņo, ka viņa
dzīvē būs pārmaiņas un novērojot, kā bērns tam gatavojas, kā uztver, kādi jautājumi
viņam rodas par šo tēmu. Iespējams, var konsultēties arī ar psihologu, kuram ir
instrumenti, kas var palīdzēt saprast, vai bērns ir gatavs skolas dzīvei. Kā
arī neaizmirst runāt ar bērnudārza audzinātāju, ko viņa ir novērojusi.
Vēl noteikti
būtu vērts iepazīties ar bērna attīstības vadlīnijām šajā vecumposmā, kas
nozīmē, ka 5-6 gados bērnam ir noteiktas prasmes, kas ir attīstījušās un ko
viņam jāprot. Tas nozīmē, ka arī skolas programma un vide ir jāpielāgo sešgadnieka spējām un vajadzībām.
Evita Štāla, Mag.psych.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru